donderdag 10 december 2009

MACCA NOG STEEDS GROOTS

Zoals waarschijnlijk velen, kocht ik een kaartje voor Paul McCartney in het Gelredome om de legende toch een keer, voor het te laat is, live te aanschouwen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zijn werk na de Beatles nauwelijks gevolgd heb, maar Sir Paul is wel verantwoordelijk voor mijn allereerste muziekherinnering. Toppop 1977, ik was 6 jaar en zag Mull Of Kintyre. Een draak van een nummer natuurlijk, maar als zesjarige was ik diep onder de indruk. Veel later ontdekte ik The Beatles en die liefde is niet meer over gegaan.

Hoe waanzinnig moet het zijn om op je 67e de wereld rond te touren, arena's als Gelredome te vullen en bijna drie uur non stop te rocken, met zoveel plezier dat de gloed tot achterin de hal te voelen is. McCartney speelt uiteraard een groot aantal Beatlesnummers vanavond, en het gevaar ligt op de loer dat deze avond een obligate nostalgia trip wordt, een zoete singalong van platgedraaide hits. Maar niets is minder waar. Dit concert haalt met gemak mijn top 10 beste live ervaringen.

Niet alleen oogt McCartney zeer vitaal, ook zijn stem heeft nog nauwelijks aan kracht ingeboet. Al bij de aftrap ben ik onder de indruk; Magical Mystery Tour en Drive My Car klinken alsof ze gister zijn opgenomen. Als Macca na het Fireman-nummer Highway achter de vleugel plaats neemt en The Long And Winding Road inzet staat ondergetekende met een brok in de keel. Niet alleen klinkt het kraakhelder en intens mooi, ineens daalt het besef in dat vlak voor mij een Beatle staat die live een van mijn favoriete nummers aller tijden speelt. De brok blijft bij Blackbird en Something. Waarvan de laatste uiteraard opgedragen is aan George Harrisson, en ingezet op een -van hem gekregen- ukelele.

Er zijn anekdotes over Jimi Hendrix, Eric Clapton en natuurlijk John Lennon, videoprojecties van de Beatlesrockband tot en met psychedelische trips bij Sgt. Pepper en filmbeelden van De Niro's nieuwe film bij de gloednieuwe titelsong (I Want To) Come Home.

Tuurlijk er zijn wat te zoete momentjes, als de hele zaal Ob-La-Di-Ob-La-Da meebrult en de eindeloze singalongs bij Give Peace A Change and Hey Jude. Ook het misplaatste vuurwerk bij Live And Let Die is echt teveel van het goede, maar dat wordt wat mij betreft ruimschoots gecompenseerd door denderende uitvoeringen van oa Get Back, Back In The USSR, Sgt. Pepper/The End en een van de hoogepunten; Helter Skelter.

Het enige echt raadselachtige is de vraag waarom McCartney geen strijkers- en blazerssectie heeft meegenomen. Geldgebrek kan het toch zeker niet zijn. Vooral bij Eleanor Rigby speelt hem dit parten. Vreemd genoeg klinkt A Day In The Life ondanks dit wel fris.

McCartney maakt veel contact met het publiek, reageert op spandoeken, geroep uit de zaal en spreekt ons regelmatig toe in het Nederlands. Nergens in de ruim twee en een half uur durende show voelt het routinematig aan. Macca's band is bijzonder soepel en professioneel met een speciale vermelding voor de fenomenale drummer die ongeveer de helft van de Beatles koortjes voor zijn rekening neemt en loepzuiver de hoge partijen meezingt tijdens het drummen.

Al met al heb ik bijna 3 uur in extase gekeken naar de man die ongeveer de popmuziek heeft uitgevonden, en nog steeds met recht een van de grootste entertainers van zijn tijd genoemd mag worden. Groot respect voor Sir Paul McCartney, en als er nog een volgende keer is dan ben ik er zeker weer bij.

The Long And Winding Road @ Gelredome


Helter Skelter @Gelredome


Blackbird @Gelredome


Setlist
-Magical Mystery Tour
-Drive My Car
-Jet
-Only Mama Knows
-Flaming Pie
-Got to Get You Into My Life
-Let Me Roll It
-Highway
-The Long and Winding Road
-(I Want To) Come Home
-My Love
-Blackbird
-Here Today
-Dance Tonight
-And I Love Her
-Mrs Vandebilt
-Eleanor Rigby
-Band on the Run
-Ob-La-Di, Ob-La-Da
-Sing the Changes
-Back in the U.S.S.R.
-Something
-I’ve Got A Feeling
-Paperback Writer
-A Day in the Life
-Give Peace a Chance
-Let It Be
-Live and Let Die
-Hey Jude
Encore 1:
-Day Tripper
-Lady Madonna
-Get Back
Encore 2:
-Yesterday
-Helter Skelter
-Sgt. Pepper’s /The End

Geen opmerkingen: