zondag 19 oktober 2008

Oei, The Gaslight Anthem!

De echte kenners hebben ze al ontdekt toen debuutplaat Sink Or Swim uitkwam in 2006. Ik kom daar als gewoonlijk met een lichte vertraging achteraan. Dit keer getriggerd omdat ik 2x keer op één dag met deze, mij onbekende band werd geconfronteerd. Eerst las ik een artikel van collega Schrik over de spannendste acts van dit moment, vervolgens lag er in de platenzaak waar ik zo af en toe werk een bestelling klaar van datzelfde bandje: The Gaslight Anthem's tweede album The '59 Sound. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en het schijfje ging gelijk de speler in. Oei oei wat lekker! Sindsdien heb ik er een verslaving bij.

The Gaslight Anthem komt uit New Jersey, dé backdrop van alle jeugdverhalen van Bruce Springsteen. En dat is erg goed te horen. Gaslight Anthem is een soort Bruce Springsteen on speed. Zanger Brian Fallon heeft een zelfde melancholische gruizigheid in zijn stem als The Boss en ook de teksten zijn kleine gepassioneerde verhalen over het opgroeien in de working-class van een willekeurig industriestadje in New Jersey. Enige verschil... Gaslight Anthem is een punkband.

Althans volgens de Wikipedia. Ik hou het op stevige rock met punkinvloeden. Tot hun invloeden rekenen ze naast The Boss ook Tom Waits, Wilson Pickett en Joe Strummer (The Clash), over wie het nummer 'I'da Called You Woody, Joe' van hun eerste album gaat.

Ingewikkeld is de muziek niet, vernieuwend ook niet, maar wel ontzettend gedreven en verdomd lekker! Hier gaan we vast meer van horen. The '59 Sound ligt sinds augustus 2008 in de winkels.

Young boys...young girls,
ain't supposed to die on a saturday nigh
t"

The Gaslight Anthem - The '59 Sound



Op 1 maart 2009 staan ze in de Melkweg
The Gaslight Anthem Home
The Gaslight Anthem My Space

1 opmerking:

Mark zei

Holy Macaroni! Ik moet die cd hebben!
Springsteen on speed: er is niet beter, toch?