maandag 3 augustus 2009

MOOISTE LIVE ERVARINGEN

Het maandelijkse muzieklijstje voor website Apply Some Pressure bestond dit keer uit een top 10 van de beste live concerten die je ooit hebt bezocht. Een moeilijke opgave, omdat de afweging niet alleen de kwaliteit van het concert geldt, maar ook, en misschien vooral, hoe bijzonder de persoonlijke ervaring was. Toch geloof ik dat onderstaande concerten op beide punten scoren, objectief goed en subjectief een onvergetelijke ervaring voor ondergetekende fan. Klikkerdeklik


1. U2 Elevation Tour, Gelredome 2001

Ik ben opgegroeid met U2, maar raakte pas echt hooked na dit concert. Deze eerste U2 live ervaring was absoluut magisch. En wat een setlist; oa Gone, Bad, The Fly en akoestische versie van Stay(Faraway, So Close).
2. Paul Weller, Paradiso 2008
Ik kan eindeloos naar Weller luisteren, zijn stem weet me op elk moment te raken. Geen enkele andere artiest draai ik zoveel. Dus The Modfather live zien was voor mij kippenvel van begin tot einde. Schitterende uitvoering van Butterfly Collector, en dak eraf tijdens The Jam-afsluiter Town Called Malice.
3. Oasis, HMH 2009
"Tonight I’m A Rock ’n Roll Star!" Britse invasie, attitude, meebrullen, bier gooien en kippenvelmomenten. Kortom; een totaalpakket Rock n Roll. Te gek.
4. Pearl Jam, Gelredome 2006
Na 10 jaar waren ze eindelijk terug in Nederland en dat hebben ze geweten. De zaal ging uit z'n plaat en de heren zelf ook; Eddie Vedder rennend door het publiek tijden Rockin’ in the Free World en het feestje ging gewoon door toen de zaallichten al aan waren. Blast!
5. The Last Shadow Puppets, Paradiso 2008
Volgens de pers werd hier muziekgeschiedenis geschreven en volgens mij hebben ze gelijk. Twee gastjes, met compleet orkest, die Scott Walker moeiteloos naar de kroon stijgen. Onwaarschijnlijk goed. Miles Kane en Alex Turner zijn misschien wel de grootste talenten van hun generatie.
6. dEUS, Melkweg 2008
Van experimenteel collectief tot strakke rockband in 15 jaar. Maar nog steeds met arty twist. dEUS live is elke keer nog lekkerder dan de vorige. Ook deze (voor mij 5e) keer. ”There's always something in the air.."
7. Foo Fighters, HMH 2006
Recht toe rechtaan feelgood geweld met Grohl als top-entertainer
8. The Verve, Pinkpop 2008
One off. Wie had gedacht dat ik deze band nog eens live zou zien. Ashcroft en McCabe blijft een briljante combinatie. En Drugs Don’t Work en Lucky Man live horen was te gek.
9. Editors, Lowlands 2007
De eerste keer dat ik ze live zag en beslist het hoogtepunt van Lowlands 2007, en da's knap met concurrentie van oa The Killers, Kings Of Leon en Kasabian.
10. Red Hot Chili Peppers, Arena 2004
Veteranen die nog altijd retelekker de tent uit funken. Zelfs in de Arena. Te gek om ze een keer live te aanschouwen.

Geen opmerkingen: